Емоционалната интелигентност на 546 българи
беше диагностицирана чрез метода за изследване на емоционалната интелигентност
като личностна черта – TEIQue. Методът беше успешно адаптиран и стандартизиран
за България, а цялостната процедура е представена в книгата ми „За
емоционалната интелигентност и индивидуалните различия на българиге”, издадена
тази година.
Адаптирането и стандартизирането на метода
TEIQue за България допринася за обогатяването на инструментариума на
практическите психолози с една полезна и важна методика, чрез която освен
индивидуална диагностика и профилиране, може да се диагностицират успешно
различни групи от хора и личностни черти, необходими за професионалната
реализация.
Методът
TEIQue има много добра и дълбочинна индивидуална психодиагностична способност
като едновременно регистрира сферите за личностно развитие на индивида и
предлага алтернативни области за кариерно развитие. Тестът изследва и групова
динамика, взаимоотношения лидер – група – организация и е особено приложим за
идентифициране на ефективни управленски стратегии.
Важно
е да се подчертае, че методът TEIQue има и още едно предимство – той е
неклиничен метод, конструиран на базата на данни от проведени изследвания с
хиляди респонденти в психологическа норма и в разнообразие от естествени
средови условия. В психологията са известни методологичните органичения на клиничните
тестове, създадени в клинични условия и насочени към идентифициране на
психопатологични тенденции и личностни дисфункции. Тази особеност на метода
TEIQue го прави особено привлекателен за използване в различни сфери и осъществяване
на професионална психологическа диагностика.
Участниците в българското изследване са с
различен образователен статус, упражняват различни професии, родени са в
различни по големина населени места. Интересно е, че изследваните лица са с различна
поредност на ражданията, гелигиозна и политическа ориентация, а това се оказаха
важни фактори за нивото на тяхната емоционална интелигентност. Подобна
зависимост се открои и при разделението на българите на леворъки и десноръки,
резултатите от които ще ви представя в няколко публикации.
Данните от изследването разкриват интересна
психологическа картина на начина, по който българите оценяват себе си в четири
области, измерващи тяхната емоционална интелигентност - благополучие, самоконтрол,
емоционалност и общителност.
Като компоненти на измерваната сфера „Благополучие“ се включват оценките
по теми, свързани със „Самоуважение“, „Щастие“ и „Оптимизъм“.
Съдържателно, интерпретацията на благополучието е насочена към начина, по който
хората се възприемат от гледна точка на общата ценност и от възприетите
стандарти за субективно благополучие. Представят се възприетите лични убеждения
за общото им качество на живот, целите и субективните
стандарти, които българите смятат, че притежават или трябва да предприемат за
подобряване на бъдещия им живот. Резултатите при изследване на благополучието показват
най-общо нивото на положително отношение към себе си, опита и събитията и
нивото на оптимистично очакване за събитията, съпътстващи житейските периоди. Оптимизмът
е субективно преимущество, чрез което изследваните лица могат да разпознаят
субективните си възможности, подкрепени от адекватно самоуважение, и така в трудни
ситуации да продължават да действат, когато събитията са стресови, а изборът за
субективна стратегия за справяне става по-труден.
„Самоконтролът“ над емоциите дава данни за три аспекта - „Емоционална
регулация“, „Управление на стреса“ и „Импулсивност (ниска)“. Самоконтролът е
личностна величина, която разкрива в каква степен индивидите са в състояние да
осъществяват контрол върху своите собствени емоции и
доколко могат да овладяват неконтролируеми (подсъзнателни) импулси. Резултатите
от изследването показват доколко индивидите са убедени, че чрез притежаваните
си личностни характеристики могат в дългосрочен времеви план да се справят с
напрежението и стресовите ситуации през голяма част от своето
ежедневието. Отчитат се също субективните им механизми
за справяне със стрес и нивата на психологическата толерантност към събития от
професионален и личен характер.
„Емоционалността“ е психологичен
аспект, насочен към изясняване на всички процеси, свързани с емоциите,
емоционалната зрялост и емоционалната устойчивост на хората. Той изследва
четири сфери - „Възприемане на емоции“, „Изразяване на емоции“, „Емпатия“ и
„Взаимоотношения“. При изследване на емоционалността се отчита до каква степен
българите поддържат пълноценни личностни взаимоотношения, възприемат и
изразяват многообразието на емоционалната палитра, чрез която влияят на
емоциите на другите, и показват или не емпатийност към тях.
Обикновено се приема, че „емпатията“ е
израз на субективно съпреживяване от страна на човека към чувствата,
възприятията и мислите на другия и се проявява като чувствителност към
състоянието на другия. Голман определя емпатията като емоционална
съпричастност, приемане на другия, емоционална отзивчивост към състоянието и
емоциите на хората.
Четвъртата сфера на емоционалната
интелигентност е „Общителност“.
Тя е съвкупност от „Социално съзнание“, „Управление на емоции“ и „Асертивност“.
В съдържателен план общителността представя обобщена представа за възприятията
на хората за личностната им ориентация към готовността да общуват и да се свързват с хора от много различни социални среди,
като поддържат трайни контакти с тях. Съзнателността към социалните
събития се асоциира с успешност при изпълнението на различни професионални
роли, независимо от характера на конкретната дейност или мястото на позицията в
йерархичната структура на групата или организацията. Резултатите
от изследването позволява да се установи личната представа и ефективност на
емоциите на изследваните лица за начина, по който те отстоявта собствените
си убеждения и влияят върху мненията, поведението и
настроенията на другите от общността.
Асертивността (настойчивостта)
се разглежда като личностна характеристика, която регулира проявите на
тревожността най-вече в комуникативен контекст. Като личностна черта тя се
свързва с различни личностни качества като доминантност, самоувереност,
готовност за поемане на инициатива в социални ситуации и активно изразяване на
несъгласие чрез оказване на влияние върху другите.
Характеристиките
„Адаптивност“ и „Самомотивация” са също компоненти на Глобалната емоционална
интелигентност. Адаптивността е личностно измерение, което разкрива желанието
на индивида за промяна или готовност да се приемат всички предизвикателства.
Адаптивните индивиди са мотивирани да въвеждат промени и отчитат полезността на
иновативността.
Самомотивацията е устойчива
личностна характеристика, измерваща вътрешната нагласа и готовност за учене,
развитие и действия с определена набелязана цел. Тя се свързва най-често с
личностните качества устойчивост, воля, усърдие и постоянство, увереност в себе
си, положително самовъзприемане и личностна ценност.
Следват интересни резултати…..
Няма коментари:
Публикуване на коментар